10 דברים שרציתם לדעת על השטפונות

דוד גדנקן No Comments on 10 דברים שרציתם לדעת על השטפונות
13:46
28.04.24
מערכת האתר No Comments on משיח, עכשיו! הרב שניאור אשכנזי והרב דב הלפרין בסעודת משיח • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

זיכנו הקב"ה בגשמי ברכה, אבל בצידם גם תופעת השיטפונות. דוד גדנקן עם 10 דברים שרציתם

א. שיטפון הוא בדרך כלל תופעת טבע חריגה בו כמויות גדולות של מים מציפים שטח יבש, בפרק זמן קצר ולרוב בהפתעה.

ב. שיטפונות בטבע נגרמים בד"כ כתוצאה מסופות גשמים , מרעידות אדמה , הפשרת שלגים או עליה של נהרות על גדותיהם

ג. השיטפון הראשון בתולדות האנושות הינו "המבול" . שיטפון עצום ורב כוח שכיסה את פני כל היבשה בעקבות גשמים שלא פסקו .

ד. בעולם המודרני ידועים שטפונות כתוצאה של גשמי עוז שאינם פוסקים והינם מעל ומעבר למקובל באותם אזורים. אשתקד הוכה אזור בצמוד למדבר סהרה בתחומי מרוקו ( אזור העיר מרקש), אזור יבש בד"כ בו הנזקים אדירים כולל פגיעה בחיי אדם. המסת שלגים מביאה לזרימה אדירה לכיוון נהרות גדולים. ההצפה בעיקבותיהם גורמת לנזקים בשטחים עירוניים ובעיקר נזקים לחקלאות הנסמכת על בחיי אד.

ה. שיטפונות ידועים בהיסטוריה נגרמו עקב כשל של מערכות הגנה כגון סכרים או קירות סמך על גדות נחלים ונהרות שקרסו. בקיעה של סכר יכולה להיות אי עמידות בפני עוצמת השיטפון או כשל טכנולוגי בבנית הסכר.

ו. רעידות אדמה בעוצמה רבתי, גורמות למשברי ים ענקיים המתפרצים כלפי היבשה. שיטפון שכזה נקרא צונאמי. אנו זוכרים את נזקי הצונאמי בתאילנד או ביפן.

ז. שיטפונות הגורמים נזקים גדולים ואינם כתוצאה של תופעת טבע חריגה קורים עקב כישלון בתכנון ובביצוע מערכות ניקוז. בארצנו, מעוטת הגשמים, קורים מקרים רבים מדי שגשמי ברכה בכמויות מעל הממוצע המקובל גורמים לנזקים רבים עקב הזנחה בטיפול בניקוז המים. נזכיר את נזקי נחל הגעתון בנהריה, את תושבי יפו הניזוקים כמעט בכל שנה או נזקי הענק ביישוב צורן לפני שלוש שנים.

ח. דוד המלך ע"ה כתב בספר התהילים בפרק קכ"ו אותו אנו רגילים לאמר בטרם ברכת המזון כתב: "…שובה ה' את שביתנו כאפיקים בנגב ". דוד המלך מתאר את תופעת השיטפונות בנחלי המדבר, אירוע טבע פנומינלי, בשם "אפיקים בנגב". גשמים היורדים בהרי הנגב או בהרי ירושלים שוצפים קוצפים והופכים את נחלי מדבר יהודה למשל למצב שלשיטפון אדיר. לפרק זמן קצר בד"כ. שיטפון אדיר של מים הזורמים לים המלח וסוחפים עימם סלעים, עפר, עצים ושיחים ועוד ועוד .

ט. השיטפונות בנחלי המדבר ,החרבים ברוב ימות השנה, בצד הנזקים, מביאים איתם ברכה רבה. השיטפונות משאירים אחריהם גבי מים המשקים את המטיילים ואת נוודי המדבר, מהווים מקור שתיה לבעלי החיים המדבריים, מצמיחים ומחיים את עצי השיטה, שיחי הרותם ועוד ועוד.

י. חובה לציין מפעל אדיר וחיובי הנמשך בארצנו שנים רבות. הגורמים המטפלים בנושא המים בישראל ,יזמו "תפיסת" מי השיטפונות בנחלי הגולן, השומרון, הדרום והנגב. מי השיטפונות שנילכדים נאספים למאגרי מים גדולי ממדים המשמשים להשקיה בתקופת הקיץ או לחילופין לצורך החדרתם למי התהום והעשרתם כדי לשפר את רמת השאיבה מהם לעתיד. על מפעל אדיר זה יבורכו.



0 תגובות